
Gengiv reglerne korrekt!

Af Michael Christiani Havemann, Advokat (H),Mandag den 1. december 2014, 22:30 

I sine læserbreve fredag 28. november i Berlingske og BT oplyser chefen for DR’s juridiske afdeling, Peter 
Skov, at DR som noget »naturligt« har betalt omkostningerne på adskillige millioner kroner ved de to 
retssager, der den seneste tid har være omtalt i Berlingske, og hvor en række fremtrædende journalister er 
dømt for at fremsætte usande og ærekrænkende beskyldninger i strid med straffeloven.

DR betaler, oplyses det, fordi journalisterne »uforvarende« har overtrådt lovgivningen, medens de jo 
»udførte et stykke journalistisk arbejde for DR«. DR mener derfor ikke, det ville være »rimeligt«, hvis 
journalisterne selv skulle afholde de udgifter, de er påført i form af bøder, godtgørelse og 
sagsomkostninger ved deres landsretssager.

Peter Skovs gengivelse er vildledende. Som juridisk chef er han udmærket klar over, at lovgivningen er 
sådan, at man kun kan blive dømt for injurier (overtrædelse af straffelovens § 267), hvis man for det første 
har handlet »forsætligt« - (dvs. med vilje) - og for det andet var i »ond tro« - (dvs vidste eller burde vide at de 
krænkende beskyldninger var usande - straffelovens § 269, stk. 1).

Og at disse to betingelser var opfyldt, har Østre Landsret fastslået i begge de sager, der aktuelt omtales: I 
2011 blev journalist Mette Frisk og dokumentarchef Sten Jensen dømt for - forsætligt - at have fremsat 
usande beskyldninger mod Rigshospitalet og overlæge Jens Benn Sørensen, og landsretten fastslog, at 
journalisterne var i ond tro.

OG I MAJ 2014 blev Kåre Quist og tre medarbejdere ved »Kontant« dømt for usandt at beskylde 
Boligadministratorerne og ejendomsadministrator Ole Ostenfeldt for bl.a. at lyve. Landsretten fastslog også 
her, at DR journalisterne var i ond tro og altså vidste eller burde vide, at beskyldningerne var usande.

Hvordan i alverden DR’s jurachef kan påstå, at journalisterne handlede »uforvarende« er mig en gåde! En 
gåde er også jurachefens andet udsagn: At »de leverede et stykke journalistisk arbejde«. Er det 
jobbeskrivelsen for DR’s journalistiske arbejde: Lav nogle usande historier med en række krænkende 
beskyldninger imod nogle institutioner, virksomheder og borgere - og det er fint, at I er i ond tro? Det er da 
ikke journalistik, det er fiktion eller sjusk.

Peter Skov oplyser videre, at sagen fra 2011 er indbragt for den europæiske menneskerettighedsdomstol, 
EMD. Det er heller ikke rigtigt - DR har ansøgt EMD om at behandle sagen, men sagen er ikke accepteret. 
Peter Skov kunne passende derudover have oplyst, at DR også ansøgte om at få sagen behandlet for 
Højesteret, fordi DR mente, sagen var »principiel«. Men det blev afvist - sagen var ikke principiel!

Peter Skov anfører endelig, at det er meget vanskeligt at vurdere disse journalistiske spørgsmål. Jeg vil 
foreslå jurachefen at læse kommentaren fra DR’s egen »ombudsmand«, Jacob Mollerup. Den findes på DR 
under overskriften: »Uvilje mod at erkende fejl førte til to retssager«, Mollerup synes vist ikke, at det er ret 
svært!

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne 
information deles med tredjepart. Læs mereOK

Side 1 af 1Gengiv reglerne korrekt!

03-12-2014http://www.b.dk/node/31402705/print


